Přeskočit na hlavní obsah

Nebe plné balónů - společná práce

Nevím, jakou máte zkušenost vy, ale práce na společném díle je velkým zážitkem jak pro děti, tak pro učitele.

My si zkusili společné dílo v první třídě. Odehrálo se v lednu, kdy se děti už znají, přesto je míra spolupráce zatím jen omezená. Snažím se ji podporovat ve všech předmětech, tedy i ve výtvarném bloku. Tentokrát jsme měli téma NEBE PLNÉ BALÓNŮ.

Společně jsme vytvořili modré nebe, na kterém letěly balóny od každého dítěte. Jak jsme postupovali?


Některé děti jsou malířskými typy, další zase kreslířskými - tady měl každý svou příležitost a našel si roli, která mu vyhovovala. Někdo modrými vodovkami připravoval nebe, jiný si zdobil a tvořil svůj balón. Protože to byli prvňáci, balóny měli připravené jako černobílé šablony. U větších dětí bych si představila, že si podle zadaných pravidel (velikost apod.) vytvoří balóny vlastní.

Balóny byly vybarvovány buď fixami, pastelkami nebo akvarelovými pastelkami (pro některé děti první zkušenost). Děti měly potřebu udělat víc balónů, proto jich nakonec na nebi pluje opravdu velké množství.

Co bylo nejtěžší? Poskládat závěrečný obraz. Plochy bylo záměrně méně než balónů. Musely se proto překrývat. A tady byl kámen úrazu - ne všichni zvládli situaci, že na jejich (nejkrásnějším) balónu se objevil balón spolužáka. Ale zvládli jsme to - a jsem připraveni na další, složitější společné práce a výtvory :)

Malá poznámka k fotkám - ten den jsme měli Den naruby - a děti měly na sobě obrácená trička, mikiny apod. Tak se nelekněte :)

















Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pampeliška

Tematická výuka VV. Téma: Pampeliška Technika: 1. ročník - obtisk listů a květů, tempera. Kresba bílou pastelkou na černý podklad. 5. ročník - kolorovaná tuš Inspirace: Karla Cikánová, Kvapilova pohádka Princezna Pampeliška

Asambláž

S dětmi jsme zkoušeli dělat asambláže. Jako vzor jsme si vzali Bělu Kolářovou . Další umělci, kteří tvořili asambláže, jsou třeba zde na Artlistu . Zjistili jsme, že Běla Kolářová tvořila pomocí běžných věcí - kancelářských sponek, sponek do vlasů, malých tužek, patentků apod.... a my si pro svou práci vzali také úplně běžné předměty - knoflíky, sirky, krychličky, korálky, fazolky, ... Děti mohly pracovat samostatně, nebo ve dvojicích. Děl se vyklubalo spoustu. Pak jsme se ještě pokusili díla pojmenovat. Jaké překvapení bylo pro autory, které své dílo nějak pojmenovali, když to návštěvníci naší třídní galerie viděli úplně jinak. Ale tak už to s uměleckými díly bývá :) Podívejte se, s jakým nadšením čtvrťáci a páťáci pracovali - a jaké úžasné asambláže vytvořili:

Piet Mondrian

Co je to abstraktní umění? Jak vypadá linie? A jaké jsou základní barvy? Na tyto - a plno jiných otázek - jsme dnes v bloku výtvarné výchovy hledali odpovědi. Pro naše dílo jsme se dnes inspirovali u holandského umělce Pieta Mondriana. Stejně jako Yves Saint-Laurent jsme se i my inspirovali a použili jeho Kompozici s červenou, žlutou a modrou v nejrůznějších výtvorech. Namalovali jsme tričko, tácky, papíry i sami sebe. Pro linie jsme použili černou pásku. Barvy jsme volili stejné jako Mondrian - jasně žlutou, červenou i modrou. I to může být problém - nesmíchat barvy a tvořit jasnými odstíny. Zajímavá byla i tvorba kompozice. Není tak jednoduché správně rozvrhnout svoje dílo. Mám pocit, že se nám dnes dařilo. I děti ve své závěrečné reflexi byly spokojené. V hodině nám tentokrát hrála hudba boogie-woogie - stejná hudba, kterou poslouchal Mondrian při své práci.